Spółka Koleje Małopolskie sp. z o.o. to polski przewoźnik multimodalny

Powołana w celu świadczenia usług użyteczności publicznej w zakresie transportu publicznego poprzez zapewnienie efektywnej organizacji i funkcjonowania pasażerskiego ruchu kolejowego na terenie województwa małopolskiego.

Spółka „Koleje Małopolskie” sp. z o.o. jest podmiotem, w którym 100% udziałów posiada Samorząd Województwa Małopolskiego reprezentowany przez Zarząd Województwa Małopolskiego, pełniący w Spółce funkcję Zgromadzenia Wspólników. Kapitał Zakładowy Spółki wynosi 69 140 000,00 złotych. 

Spółka działa w sferze użyteczności publicznej, m.in. poprzez: realizację wojewódzkich i międzywojewódzkich przewozów pasażerskich w transporcie kolejowym, rozwijanie nowoczesnej komunikacji kolejowej na terenie województwa małopolskiego, zwiększenie częstotliwości kursowania pociągów, wprowadzenie cykliczności przewozów, zwiększenie komfortu podróży, integrowanie komunikacji publicznej, poprawę dostępności pociągów dla osób o ograniczonej mobilności oraz zakup i modernizację taboru kolejowego. 

W celu realizacji powierzonych zadań w dniu 23 czerwca 2014 roku Spółka pozyskała licencję na wykonywanie przewozów kolejowych osób Nr WPO/236/2014, stając się tym samym licencjonowanym przewoźnikiem.

Koleje Małopolskie uzyskały w dniu 29.08.2014 r. europejski certyfikat bezpieczeństwa (Cześć A) Nr PL1120140011, będący między innymi akceptacją systemu zarządzania bezpieczeństwem, ważnej na terytorium Unii Europejskiej oraz w dniu 15.10.2014 r. uzyskał krajowy certyfikat bezpieczeństwa (Cześć B) Nr PL1120140015, akceptującej wewnętrzne regulacje w celu spełnienia przez przewoźnika kolejowego określonych wymagań niezbędnych do bezpiecznego wykonywania przewozów kolejowych na danej sieci kolejowej.

Od uruchomienia pierwszego kursu minęło już 10 lat. Przez ten czas Koleje Małopolskie zmieniły oblicze kolei w regionie. W początkowej fazie działalności obsługiwały trasę Wieliczka Rynek-Kopalnia - Kraków Główny. 

W kolejnych latach przewoźnik rozwinął swoją ofertę przewozową o połączenia do Portu Lotniczego Kraków-Balice, Miechowa, Sędziszowa, Tarnowa, Nowego Sącza, Krynicy-Zdrój, Zakopanego oraz Jasła. 12 grudnia 2021 r. Koleje Małopolskie uruchomiły połączenia również do Trzebini, Oświęcimia oraz Skawiny. Od 10 grudnia 2023 r. małopolski przewoźnik kursuje do Oświęcimia również przez Skawinę. 
>

Dzięki współpracy ze strona Słowacką, w 2018 roku uruchomione zostały weekendowe połączenia między Muszyną a Popradem.


Co więcej, "Koleje Małopolskie" sp. z o.o. zgłosiły do Urzędu Transportu Kolejowego trzy wnioski o otwarty dostęp do torów dla połączeń komercyjnych do Częstochowy, Stalowej Woli i Medyki. W ten sposób przewoźnik lepiej wykorzysta tabor podczas weekendów, gdy maleją przewozy aglomeracyjne. 

Aktualnie, dzięki ostatnim dostawom od bydgoskiej PESY oraz nowosądeckiego NEWAGU, Spółka "Koleje Małopolskie" sp. z o.o. dysponuje 30 Elektrycznymi Zespołami Trakcyjnymi.

W skład floty Kolei Małopolskich wchodzą pojazdy EN64, EN77, EN76B, EN78, EN78A oraz EN79. Każdego dnia pociągi KMŁ obsługują 190 kursów.  
>

Krokiem milowym dla rozwoju transportu kolejowego w Małopolsce było podpisanie przez Zarząd Województwa Małopolskiego umowy na realizację inwestycji "Budowa i wyposażenie zaplecza technicznego do obsługi taboru kolejowego". Budowa zaplecza jest strategiczną inwestycją wartą 91 mln zł.

3 września 2021 r. Wojewoda Małopolski wydał decyzję zatwierdzającą projekt budowlany i udzielającą pozwolenie na budowę i rozbiórkę, a 21 września decyzja o pozwoleniu na budowę stała się ostateczna. Po uzyskaniu wszystkich potrzebnych zgód przystąpiliśmy do budowy. Symboliczne wbicie łopaty odbyło się 1 października 2021 r.. 

 

24 listopada 2022 r. została przekazana informacja o braku sprzeciwu Wojewódzkiego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego w Krakowie odnośnie przystąpienia do użytkowania budynku zaplecza, natomiast 16 stycznia 2023 r. odbyło się uroczyste otwarcie Punktu Techniczno-Eksploatacyjnego w Krakowie. 

Na hali  znajdują się 3 tory o długości 140 m. Na 2 torach przeglądowo-naprawczych będą wykonywane naprawy bieżące i awaryjne taboru oraz przeglądy okresowe w zakresie poziomów utrzymania P1, P2, P3. Na jednym torze znajduje się nowoczesna myjnia w obiegu zamkniętym która zapewnienie całorocznego mycia i czyszczenia taboru.

>

Małopolskie Linie Dowozowe Kolei Małopolskich, które zostały uruchomione przez Województwo Małopolskie, to jeden z filarów transportu publicznego w Małopolsce.

Autobusowe połączenia przyczyniają się do likwidacji wykluczenia komunikacyjnego poprzez połączenie mniejszych miejscowości z kluczowymi stacjami kolejowymi i miastami regionu.

Jedynie 30% gmin w Małopolsce miało dostęp do połączeń kolejowych, dlatego wprowadzając Małopolskie Linie Dowozowe, postanowiono zmienić sytuację komunikacyjną mieszkańców regionu

Dzięki połączeniom autobusowym obecnie 70% gmin w regionie ma dostęp do transportu wojewódzkiego o wysokim standardzie, który umożliwia wygodny dojazd do pracy, szkoły, urzędów i atrakcji turystycznych.  

>

Obecnie siatka połączeń obejmuje już 55 linii, co pozwala na obsługę wszystkich powiatów województwa. Zmodernizowano flotę autobusową i wprowadzono pełną synchronizację rozkładów z transportem kolejowym.  

Dzięki Małopolskim Liniom Dowozowym mieszkańcy województwa zyskali lepszy dostęp do transportu publicznego, co przekłada się na podniesienie komfortu życia i zwiększenie mobilności w regionie.

Strategia Rozwoju Transportu w Województwie Małopolskim na lata 2010-2030, przyjęta uchwałą nr 1434/10 Zarządu Województwa Małopolskiego z dnia 25 listopada 2010 r. przewiduje rozwój infrastruktury i taboru tak, aby zapewnić podaż usług odpowiednią do istniejącego popytu, a przez podniesienie ich jakości, przyczynić się do wzrostu udziału transportu kolejowego w przewozie towarów i pasażerów, a także zwiększenie dostępności transportowej regionów Małopolski.

W celach szczegółowych Strategii wymieniono
między innymi:

>

A także przeniesienie części popytu z transportu drogowego na kolejowy.

>

Podniesienie efektywności ekonomicznej, konkurencyjności i atrakcyjności przewozów regionalnych względem transportu drogowego (publicznego i indywidualnego).

>

Powołana przez Samorząd Województwa Małopolskiego Spółka Koleje Małopolskie działać będzie w sferze użyteczności publicznej, w szczególności poprzez:

  1. realizację wojewódzkich i międzywojewódzkich przewozów pasażerskich w transporcie kolejowym w tym w strefie transgranicznej oraz świadczenie usług związanych z przewozem,

  2. rozwijanie nowoczesnej komunikacji kolejowej na terenie województwa małopolskiego,

  3. wykorzystanie węzłów przesiadkowych Park&Ride z innymi przewoźnikami (MPK, inni przewoźnicy),

  4. zwiększenie częstotliwości kursowania pociągów,

  5. wprowadzenie cykliczności przewozów,

  6. zwiększenie komfortu podróży,

  7. integrowanie komunikacji publicznej,

  8. zintegrowanie ofert taryfowych wiążących kolej i innych przewoźników (komunikacja miejska) oraz integracja systemów pasażerskiego transportu zbiorowego

  9. zmniejszenie negatywnego wpływu na środowisko poprzez przejęcie ruch pasażerskiego z transportu drogowego przez transport kolejowy,

  10. doskonalenie i podnoszenie standardów w zakresie transportu kolejowego,

  11. poprawa dostępności pociągów dla osób o ograniczonej mobilności,

  12. zakup i modernizację taboru kolejowego.

Statut

Spółka „Koleje Małopolskie” sp. z o.o. została powołana na podstawie Uchwały Nr XLIV/705/13 Sejmiku Województwa Małopolskiego z dnia 2 grudnia 2013 roku w sprawie powołania jednoosobowej spółki Województwa Małopolskiego oraz zgodnie z Uchwałą Nr 1518/13 Zarządu Województwa Małopolskiego z dnia 10 grudnia 2013 roku.

Spółka „Koleje Małopolskie” sp. z o.o. jest podmiotem, w którym 100% udziałów posiada Samorząd Województwa Małopolskiego reprezentowany przez Zarząd Województwa Małopolskiego, pełniący w Spółce funkcję Zgromadzenia Wspólników. Organami Spółki są: Zgromadzenie Wspólników, Rada Nadzorcza oraz Zarząd Spółki.